perjantai 21. kesäkuuta 2019

Sulku ja siltoja

Juhannusaaton seuraava stoppi oli Kaltimon kanava. Kaltimossa kuten Kuurnassakin on koski valjastettu energiantuotantoon.
Kaltimon sulun odotuslaiturilla meitä tervehti taas mädän kalan haju ja tietty se kalakin.
Portti aukesi. Sekä Kuurna, että Kaltimo olivat sekoitus Kalkkisten ja Kolun sulkuja, joista olemme aiempina vuosia useasti kulkeneet. Täällä alaveden puoleinen portti nostetaan ylös pois tieltä, kuten Kolun sulussa molemmat portit ja yläveden puoleiset portit lasketaan kanavan pohjalle kuten Kalkkisissa.
Melko alhaalta lähdettiin nousemaan. Sulutuskorkeus oli yli 8 metriä. Olipa virkistävää tuossa varjon puolella olla, hellettä riitti tuollekin päivälle.

Sulkuun pyrkijöitä alavesissä, kun me olimme jo ylhäällä.
Seuraavaksi matka tyssäsi Kaltimon siltaan.

Ja hetken päästä matka tyssäsi Enoon menijöillä ja Enosta tulijoilla. Saatiin matka katkeamaan reilu kahdeltakymmeneltä ajoneuvolta, joista yksi oli linja-auto. Alemmassa kuvassa liikenneruuhka sillalla.

Seuraavaksi pysäytettiin juhannusaattoillan liikenne tiellä 73. Joskus nousee tie pystyyn. Myös rautatiesilta nostateltiin, mutta siihen sulun hallitsijat pyytelevät aina luvan VR:ltä.
Ja heti, kun olimme sillat ohittaneet, ne alkoivat laskeutua takaisin paikalleen. Täällä oli mahdotonta laskea kuinka monta autoa saatiin pysäytettyä, kun rautatiesilta peitti näkyvyyden hyvin tehokkaasti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti